Autobedrijf Ista
Gochsedijk 85b
Siebengewald


Airco in motorvoertuigen, een mooi stukje luxe.

Airconditioning wordt al decennia in auto's toegepast. Het was veelal voorbehouden aan de duurdere en exclusieve uitgeruste voertuigen. In deze tijd worden bijna 80% van alle auto's uitgerust met dit luchtbehandelingsysteem. Het blijkt dat airco bijdraagt aan de rijveiligheid en het comfort van de inzittenden. In een auto die zeer warm of heet van binnen is kunnen problemen ontstaan zoals, aandachtsverlies, traagheid, vermoeidheid of een situatie verkeerd inschatten. Een goed werkende airco bevordert het comfort, verlaagt de luchtvochtigheid en temperatuur. Ramen moeten gesloten blijven, luchtreiniging geschied door een filtersysteem.



Wat is een airco?

Een airco werkt na hetzelfde principe als ons weerklimaat (kringloop). De zon verdampt water, dit stijgt op, condenseert, valt naar beneden en verzamelt zich weer. De kring is gesloten. Bij een airco gebeuren dezelfde processen alleen in een gesloten systeem en onder hoge drukken. Door deze processen gecontroleerd te laten verlopen kan de airco het voor u aangenaam en veilig maken.



Wat is het doel van een airco?

Het hoofddoel is dat de luchtvochtigheid verlaagt wordt. Dit wordt bereikt door de instromende lucht te koelen. De watermoleculen worden gebonden en afgevoerd via een afvoersysteem. Vaak zie je dat er onder de auto zich een plasje condenswater verzamelt.


Onderdelen van een aircosysteem en milieu.

De airco bestaat uit een compressor, aandrijfsysteem, condensor, koelventilator, filter/droger, verdamper, blokventiel/expansieorgaan,leidingen, druksensoren, ventilatiesysteem en bedieningspaneel. In dit systeem bevind zich koudemiddel in vloeibare of gasvormige toestand. Verder wordt er een hoeveelheid olie toegevoegd. Dit is een gesloten systeem. Ondanks alle zorg van de fabrikant kan nog niet voorkomen worden dat een airco tussen 8 en 15% koudemiddel verliest per jaar. Dit is slecht voor ons milieu omdat dit gas ervoor zorgt dat het broeikaseffect versterkt wordt. De vulhoeveelheid van een personenwagen ligt tussen de 500 en 1000 gram. Als dit aan de buitenlucht ontsnapt komt dit overeen met +/- 7500 km CO² uitstoot gereden kilometers. Dit is een extra belasting voor ons leefklimaat en afbraak van de ozonlaag.


Wetgeving koudemiddel.

Om ons te beschermen heeft de wetgeving per 1-1-2010 besloten dat er alleen gediplomeerde monteurs aan aircosystemen mogen werken. Als een systeem geopend of gerepareerd moet worden is dit alleen toegestaan door een gediplomeerd monteur. Wij zijn in het bezit van dit diploma en hebben de kennis over de F-gassen verordening.

Sinds 1 januari 2018 is het volgens EU-regelgeving niet langer toegestaan om nieuwe auto’s met airco installatie te produceren voor het oude R134a aircogas. Nieuwe auto’s worden standaard uitgerust met airco installaties voor het nieuwe R1234yf aircogas. Het is echter nog wel toegestaan om de airco installatie van bestaande auto’s te vullen met R134a aircogas. Wat is nu het verschil in deze aircogassen en wat betekent dit voor de aircoservice?


R1234yf milieuvriendelijker dan R134a

Het gas R134a is een koudemiddel dat behoort tot de broeikasgassen, ook wel F-gassen genoemd. De EU heeft wetgeving gemaakt om de slechtste koudemiddelen uit te faseren, zo ook R134a. Het nieuwe aircogas R1234yf is als broeikasgas 335 keer minder schadelijk dan R134a, en het verdwijnt 400 keer zo snel uit de atmosfeer. De milieuwinst door het nieuwe koudemiddel R1234yf is dus enorm. Nadeel is dat het nieuwe aircogas R1234yf een stuk duurder is dan het oude. Ook heb je nieuwe aircoservice apparaten nodig geschikt voor het nieuwe koudemiddel en moeten monteurs een F-gas certificering behalen om te mogen werken met R1234yf, net als bij R134a.

Airco onderhoudsvrij of toch niet?

Een airco is relatief onderhoudsarm. Bij een nieuwe auto kan men ervan uitgaan dat het onderhoud zich hoofdzakelijk beperkt tot het controleren van de aandrijving van de compressor, het vervangen van de interieurfilter en/of het reinigen van de condensor of verdamper. Na een aantal jaren kan door natuurlijk gas of koelmiddelverlies een verminderde werking van de airco zich voordoen. zolang de airco nog werkt kan er van uitgegaan worden dat er nog voldoende koudemiddel en voldoende druk aanwezig is. Omdat het een gesloten systeem betreft kan niet bepaald worden hoeveel er nog in het systeem aanwezig is. Het zou vervelend zijn als de airco vorige week nog werkt en op de lange hete vakantie ermee stopt omdat het omslagpunt bereikt is. Om dit te bepalen is onderhoud nodig. De beste manier is om de druk en temperatuur te controleren, het systeem leegmaken met geschikte apparatuur en de resthoeveelheid, door middel van wegen, te bepalen. nadat het systeem gedurende tijd gevacuumeerd wordt, kan ongewenst vocht verwijdert worden en nieuwe koudemiddel met of zonder olie in de juiste hoeveelheid weer toegevoegd worden. Bij een geheel leeg systeem moet eerst de lekkage door druktesten gecontroleerd worden voordat het weer gevuld kan worden.


Wel of niet repareren?

Vaak horen wij ook dat de airco niet zo belangrijk is en dat ze de airco toch niet gebruiken in verband met hoge reparatiekosten. Bij steeds meer auto's worden compressoren gebruikt die permanent meedraaien of de airco nu werkt of niet. Dit houdt in: Als er geen koudemiddel aanwezig is, kan ook de smeerolie in het aircosysteem niet goed zijn werk doen met als gevolg dat de compressor vast kan lopen. De multi of V-snaar gaat stuk en andere mee aangedreven componenten vallen ook uit. Denk aan dynamoaandrijving, waterpomp, stuurbekrachtiging, eventueel ventilator. Het resultaat is dat u stil komt te staan. Bedenk dat een spoed-/noodreparatie in het buitenland vaak extra duur kan zijn plus alle overlast en ergernis. Bij koelsystemen worden dichtmiddelen aangeboden om kleine lekkages af te dichten. Bij aircosystemen worden nu ook middelen aangeboden die kleine lekkages ook moeten afdichten. Deze middelen raden wij ten zeerste af omdat het verhard als dit in aanraking komt met de buitenlucht. Als met dit product een klein lekje gerepareerd is, kan dat wel vervangingsonderdelen besparen. Maar als nu het aircosysteem geopend moet worden omdat men anders niet een reparatie uitvoeren kan, of er is een leidingbreuk waarbij buitenlucht in het systeem komt dan wordt het pas echt duur. Alle componenten welke gevuld waren met koude- en dichtmiddel zijn nu onherstelbaar beschadigd en moeten voor een goede werking vervangen worden. We praten dan over zeer hoge kosten. Hierbij geld beslist "Goedkoop is duurkoop".


Het gebruik van de airco.

Gebruik de airco in alle vier jaargetijden. Om te koelen en ontvochtigen, denk aan beslagen ramen. Gebruik de airco regelmatig (wekelijks). Afdichting en smering varen er wel bij. Als een auto lang in de zon heeft gestaan. Laat dan eerst de grootste hitte eruit door de ramen/portieren te openen. Rij even met open ramen waarna je ze weer sluit. Zet daarna de airco aan, deze hoeft dan minder hard te werken en het koelend effect wordt sneller voelbaar. Stel de temperatuur van de airco niet te laag, +/- 5 graden onder de buitentemperatuur. Airco moet je niet voelen maar ervaren. Gebruik de airco ook in combinatie met de verwarming (winter) Zet de airco een aantal minuten voor de eindbestemming uit. Dan kan de verdamper nog nadrogen en er is dan minder kans op een muffe geuren. Een muffe lucht ontstaat vaak als vocht achterblijft, bacteriën hebben dan een goede broedplaats gevonden Vervang regelmatig het interieurfilter, minimaal 1 keer per jaar. Controleer zelf of laat de werking van de airco of laat dit door een garagebedrijf doen.

Airco heeft ook nadelen: Het verbruikt energie in vorm van motorvermogen, brandstofverbruik is hoger en het vraagt onderhoud. Luxe kost geld maar bij goed gebruik heeft u er veel baat bij en de kosten blijven relatief gering.

Wij wensen u vele aangename reiskilometers.

Opbellen
E-mail